Littekens

Littekens zijn een onderdeel van het natuurlijk huidherstel. Gelukkig kunnen littekens behandeld worden zodat ze minder zichtbaar worden. Hier leest u meer over de behandelmogelijkheden.

Wat zijn littekens?

Littekens ontstaat wanneer uw huid beschadigd is geweest en weer herstelt. Hoe dieper of groter de beschadiging is geweest, hoe groter de kans op een litteken. Ook krabben en pulken aan korstjes kan zorgen voor een litteken.

Er zijn verschillende littekens die de huid aanmaakt. Denk hierbij aan platte en verheven littekens, maar ook putjes of deuken in de huid. Ook kan een litteken lichter of juist donkerder zijn dan de omliggende huid. Een litteken kan veel invloed hebben op iemands zelfbeeld. Daarnaast kunnen ze ook pijn- en jeukklachten geven.

Een behandeling is erop gericht om het litteken te verwijderen, platter te maken of juist om het op te vullen. Ook kan het gericht zijn op het verminderen van kleurverschillen, zoals bij hyperpigmentatie en striae. Als gunstig bijeffect kunnen pijn en jeuk verminderen en kan het litteken soepeler worden.

Striae littekens verwijderen

Een veelvoorkomende en bijzondere vorm van littekenweefsel is striae. Dit zijn roodpaarse strepen op plaatsen waar de huid in korte tijd snel is opgerekt. Mogelijke oorzaken zijn een groeispurt, zwangerschap of gewichtstoename. Gelukkig zijn er verschillende behandelmethoden om striae te behandelen. De eMatrix en Fractora zijn revolutionaire, nieuwe en veilige behandelmethoden om striae te verwijderen door de stimulatie van huidvernieuwing. Het zorgt voor bewezen resultaat. De roodheid van striae neemt af, waardoor het minder zichtbaar is. Daarnaast wordt de huid vlakker en egaler. De behandeling kan op ieder lichaamsdeel plaatsvinden.

Operatieve littekens verwijderen

Operatiewonden of snijwonden kunnen flinke littekens achterlaten op de huid en zorgen voor verschillende klachten. De huid kan pijnlijk zijn, er kunnen kleurverschillen zichtbaar zijn en het litteken kan verheven zijn. Daarnaast kan het op ongunstige plekken zitten of te strak zijn, waardoor er een bewegingsbeperking ontstaat. Een litteken door een operatie of snijwond kan ook emotioneel beladen zijn. Bijvoorbeeld door een nare herinnering of door het zelfbeeld en zelfvertrouwen.

We kunnen u behandelen met de resultaatgerichte Fractora of eMatrix methode. Het litteken zal met elke behandeling vlakker, strakker en minder zichtbaar worden, met een minimale kans op bijwerkingen, ongemak of hersteltijd.

Littekens van brandwonden verwijderen

Wanneer u zich heeft verbrand blijft er vaak een lelijk litteken achter. De huid is niet meer egaal, is verkleurd, verkleefd of doet pijn. De uitstraling hiervan kan zorgen voor een deuk in uw zelfbeeld en/of zelfvertrouwen. Daarnaast kunnen deze littekens emotioneel zwaar beladen zijn. Ook hiervoor is een effectieve behandeling beschikbaar. Zowel jonge als oudere brandwond-littekens kunnen worden behandeld. Iedere behandeling is erop gericht om een nieuwe huidlaag aan te maken en het litteken gladder, zachter en egaler te maken. Ook pijn en bewegingsbeperking kunnen afnemen.

Acne littekens verwijderen

Hoe ernstiger of dieper de acne, hoe groter de kans op acne-littekens. Ze zien er vaak uit als putjes en deukjes in de huid of kleine verheven plekjes. Ook kunnen er roodbruine kleurverschillen zichtbaar zijn, grove poriën en een onregelmatige huid. Afhankelijk van de ernst, zijn verschillende behandelingen mogelijk. Denk hierbij aan een peeling of eMatrix laser behandeling. Door de behandelingen wordt de huid zachter, gladder en egaler omdat poriën verfijnen, littekens vervlakken en de kleur van de huid verbetert.

Interesse in een gratis consult?

U kunt een afspraak inplannen met Cosmetique Totale voor een gratis en vrijblijvend consult met één van de huidtherapeuten. Tijdens het consultgesprek luisteren ze goed naar uw wensen en wordt er een persoonlijk behandelplan opgesteld.