Littekens

Wilt u van uw litteken(s) af?

Bijna iedereen heeft wel ergens een litteken. Als dat litteken op een opvallende plaats zit, kan dit een impact hebben op het zelfvertrouwen.

Prijzen

Wat kost een behandeling tegen littekens?

Een consult is noodzakelijk om zekerheid te kunnen geven over de prijs en het resultaat van een behandeling aan uw litteken. Daarvoor moet de huidtherapeut u dus gezien hebben. Een consult is gratis en vrijblijvend. Bel 076-542 31 54.

Informatie

Littekens verminderen

Een litteken hoeft niet alleen om esthetische redenen in de weg te zitten, maar kan ook zorgen voor pijn, roodheid en jeuk, waardoor het voor beperkingen in het dagelijks leven kan zorgen. Een litteken zal nooit helemaal verdwijnen, maar het kan wel sterk worden verbeterd.

Littekens ontstaat na een diepere beschadiging van de huid, bijvoorbeeld na een operatie. Het lichaam maakt als reactie extra collageen aan. Dit resulteert in een litteken. Met behulp van de verschillende behandelingen van onze huidtherapeuten kan een litteken sterk verminderd, verzacht en versoepeld worden.

Consult

Gratis consult behandeling tegen littekens?

Elke behandeling start met een gratis en vrijblijvend consult. Onze huidtherapeuten luisteren naar uw persoonlijke wensen en verwachtingen, analyseren de oorzaak van het probleem en leggen uit hoe de behandeling in zijn werk gaat. Natuurlijk krijgt u alle gelegenheid om vragen te stellen.

Wilt u vrijblijvend een afspraak maken voor een behandeling tegen littekens? Bel 076-542 31 54 of vul het contactformulier in. Wij zijn maandag t/m vrijdag van 08.00 u tot 20.00 u en op zaterdag van 08.oo u tot 18.00 u telefonisch bereikbaar.

Hoe gaat een behandeling tegen littekens?

De behandeling van littekens hangt af van het soort litteken dat u heeft. Een litteken kan behandeld worden met camouflagetherapie, endermologie, littekentherapie, manuele lymfedrainagemicrodermabrasiemicroneedling of een chemische peeling. Onze huidtherapeuten kunnen u tijdens een gratis consult adviseren wat de beste behandeling is voor uw litteken.

Nazorg en herstel

Hoe verloopt de nazorg van een behandeling tegen littekens?

Endermologie

Om het resultaat van een endermologie-behandeling in stand te houden, is het belangrijk met een aantal zaken rekening te houden. Wij adviseren altijd om alcohol- en koffiegebruik zo veel mogelijk te matigen, veel water te drinken, gezond te eten en regelmatig te sporten, bij voorkeur binnen zes uur na de behandeling.

Mogelijke reacties op de behandeling kunnen blauwe plekken, vermoeidheid, tintelend gevoel in de benen en veel plassen zijn. Deze reacties zijn niet hinderlijk en trekken vanzelf weer weg.

Manuele lymfedrainaage

Manuele lymfedrainage wil zeggen dat de behandeling met de hand wordt uitgevoerd met een speciale zachte massagetechniek.  Er is geen nazorg nodig.

Het herstel van de behandeling waarvoor manuele lymfedrainage wordt toegepast is verschillend. Dit is afhankelijk van de uitgevoerde behandeling en is per persoon anders.

Microdermabrasie

Na de behandeling kan de huid wat gevoelig aanvoelen. De reactie van de huid is afhankelijk van hoe diep de behandeling heeft plaatsgevonden.

Bij een oppervlakkige behandeling zal de huid enkel wat roodheid en lichte schilfering vertonen. Bij een diepe behandeling kan de roodheid vijf tot acht dagen aanhouden, ontstaat er schilfering en is er kans op puntbloedinkjes.

Wij raden altijd aan om na de behandeling een zonnebrand te gebruiken met SPF50 en om geen make-up te dragen gedurende drie dagen. Op de dag van de behandeling en de dag erna is het verstandig om warmte, zoals sauna, sporten, heet douchen of zwemmen te vermijden.

De dag van de behandeling kunt u doorgaan met het huidige productgebruik. Wel is het belangrijk om producten te vermijden met actieve ingrediënten, zoals retinol en salicylzuur. De huidtherapeut kan u hierin adviseren.

Microneedling

Na een microneedling-behandeling is de huid rood en gevoelig. Het is van belang om de aanwijzingen van de huidtherapeut op te volgen. De nabehandeling is van belang om een goed resultaat te bereiken.

De huid zal normaal gesproken binnen zeven dagen genezen zijn.  Na veertien dagen kan eventueel nog een behandeling plaatsvinden. In uitzonderlijke gevallen, als de aanwijzingen niet goed zijn opgevolgd, kan er een ontstekingsreactie ontstaan. Mocht er onverhoopt een ontstekingsreactie volgen, dan is het noodzakelijk om de huidtherapeut te consulteren. Ook is het gebruik van goede kwaliteit zonbescherming belangrijk na de behandeling.

Peeling

De hersteltijd van de huid is afhankelijk van de gebruikte peeling. Bij alle soorten peelings wordt de huid roder en gaat de huid vervellen(peel).

In de meeste gevallen duurt het vervellen niet langer dan zeven dagen. Bij een oppervlakkige peeling is dat twee tot drie dagen. Belangrijk is het om de aanwijzingen van de huidtherapeut op te volgen en een goede kwaliteit zonbescherming te gebruiken, ook als de zon niet schijnt.

Vermijd de dagen na de peeling zon, warm water en zeep, zoals shampoo. Het gebruik van de dag- en nachtcrème die u gewend bent mag pas weer als de huid is hersteld. Uw huidtherapeut geeft hier uitleg over.

Bij twijfel raden we altijd aan contact op te nemen met de huidtherapeut.

Risico's en complicaties

Wat zijn de risico’s van een behandeling tegen littekens?

Endermologie

Endermologie is in principe diepe bindweefselmassage die met apparatuur wordt uitgevoerd. Na meerdere behandelingen trekt de huid strakker doordat de collageen en elastine vezels van de huid worden geactiveerd.

Hoe veel behandelingen er nodig zijn is verschillend per persoon. In principe zitten er geen risico’s aan de behandelingen. Wel kan de huid in enkele gevallen blauwe plekken vertonen. Die zijn van tijdelijke aard.

Manuele lymfedrainage

Manuele lymfedrainage geeft verlichting en werkt pijn dempend. Vooral na ingrepen die invasief (door de huid) zijn geweest kan er lymfoedeem ontstaan. Aan de manuele lymfedrainage zitten geen risico’s mits de behandeling wordt uitgevoerd door een gekwalificeerde huidtherapeut.

Microdermabrasie

Na een behandeling met microdermabrasie is de huid rood en afhankelijk van de diepte waarop is gewerkt kan de huid puntbloedinkjes hebben. Het is van belang om de huid tijdens het herstel goed te beschermen tegen de zon.

UV straling (dus zonnestraling of zonnebank) kan pigmentvlekken veroorzaken. Ook als de zon niet schijnt is het toch belangrijk zonbescherming te gebruiken. Na de behandeling dient u de raadgevingen van de huidtherapeut strikt op te volgen.

Risico’s zijn bij microdermabrasie relatief klein en is vaak ook afhankelijk van het huidtype.

Microneedling

Door microneedling toe te passen worden er duizenden minuscule kleine wondjes in de huid aangebracht. Afhankelijke van wat er moet worden bereikt, kunnen deze wondjes oppervlakkig tot diep worden aangebracht. De huid is na de behandeling rood en gevoelig er wordt door de huidtherapeut altijd advies gegeven hoe na de behandeling te handelen. Dit advies is specifiek op uw huid en probleem afgestemd.

Peeling

De risico’s zijn afhankelijk van welke peeling er wordt toegepast. Bij een oppervlakkige peeling zijn de risico’s beperkt. De huid zal wat rood zijn en enigszins gaan schilferen de dagen erna. Er kan ook oedeem onder de ogen ontstaan. Dit is tijdelijk en binnen drie tot vier dagen wegtrokken.

Na een middeldiepe peeling, deze wordt het meeste toegepast, zal de huid na dag twee behoorlijk gaan vervellen. Direct na de peeling kan de huid wat roder zijn en strakker aanvoelen, ook bij deze peeling kan oedeem ontstaan.

De diepere peeling kan het risico op pigmentvlekken geven, meestal witte of pigmentloze vlekken. Deze worden dan ook meestal door een arts uitgevoerd of door een huidtherapeut in samenwerking met een arts.

Resultaat

Wat is het resultaat van een behandeling tegen littekens?

Na de benodigde behandelingen van een litteken, zal het litteken (veel) minder zichtbaar zijn dan voorheen. Het litteken zal na behandeling sterk verbeterd zijn, evenals eventuele pijn, roodheid en jeuk.

Bekijk resultaten
Prijzen

Wat kost een behandeling tegen littekens?

Veelgestelde vragen

Hoe lang houdt het resultaat van de peeling aan?

Dit is afhankelijk van welke peeling is gebruikt en het doel waarop de peeling is ingezet. Meestal zijn er meerdere peelings nodig om een goed resultaat te bereiken.

Hoe vaak moet ik langskomen voor resultaat van peeling?

Het aantal behandelingen is afhankelijk van de indicatie. In sommige gevallen kan een enkele peeling voldoende zijn. Vaak zullen er toch meerdere peelings nodig zijn om het gewenste resultaat te bereiken. Onze huidtherapeuten kunnen je adviseren tijdens een gratis consultgesprek over het aantal behandelingen.

Hoe lang houdt het resultaat van de microdermabrasie-behandeling aan?

Hoe lang het resultaat van een behandeling blijft is afhankelijk van wat er behandeld wordt en de ernst hiervan. Gemiddeld houdt het resultaat van een behandeling met microdermabrasie vier tot zes weken aan.

Hoe lang houdt het resultaat van microneedling aan?

Dit is afhankelijk van de diepte waarop gewerkt wordt en de hoeveelheid behandelingen. Het resultaat kan tot een half jaar aanhouden. Dit is ook afhankelijk van huidtype en de aandoening. Voor rimpels kan het resultaat anders zijn dan voor littekens.

Hoe vaak moet ik langskomen voor resultaat van manuele lymfedrainage?

Het aantal behandelingen hangt af van de hoeveelheid lymfevocht dat aanwezig is. Onze huidtherapeuten zien je graag bij een gratis en vrijblijvend consult om je te adviseren over het aantal behandelingen dat voor jou noodzakelijk is.

Hier vindt u de meest gestelde vragen. Heeft u het antwoord op uw vraag nog niet kunnen vinden? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 076 – 542 31 54 of vul neem contact met ons op in.

Gratis consult