Veelgestelde vragen: Tandenknarsen

Hoe werkt Botox bij tandenknarsen?

In deze video vertelt drs. Ludlage meer over het gebruik van Botox wanneer je last hebt van tandenknarsen.

Hoe lang is de wachttijd voor de behandeling tegen tandenknarsen?

Er is geen wachttijd voor een behandeling tegen tandenknarsen. Wanneer je een afspraak hebt gemaakt voor een consult, bestaat de mogelijkheid om direct behandeld te worden.

Is de behandeling tegen tandenknarsen pijnlijk?

Nee, in principe hoef je bij behandeling met injectables geen pijn te ervaren. Aan de injectables wordt tegenwoordig al vaak een pijnstillende stof toegevoegd (lidocaine of xylocaine). De arts kan tevens een creme gebruiken (EMLA) als voorverdoving.

Hoe lang houdt het resultaat van een behandeling tegen tandenknarsen aan?

Het resultaat tegen tandenknarsen houdt, net zoals andere Botox-behandelingen, ongeveer drie tot zes maanden.

Wat zijn de bijwerkingen en risico's van de behandeling tegen tandenknarsen?

Net als bij iedere Botox-behandeling bestaat er een mogelijkheid op risico's en complicaties bij een behandeling tegen tandenknarsen. De risico's en complicaties zijn: zeer kleine (speldenprik) bloedinkjes op de injectieplaats, plaatselijke roodheid van de huid, plaatselijke zwelling van de huid, blauwe plek op de plaats van de injecties, allergische reacties en lokale infecties. In uitzonderlijke gevallen kan er een aangrenzende spier door de behandeling worden aangetast; de werking van Botuline toxine op een aangrenzende spier is tijdelijk en verdwijnt bijna altijd in de loop van enkele weken. De kans dat een aangrenzende spier wordt aangetast is bij een behandeling tegen tandenknarsen erg klein omdat dit een sterke spier betreft.

Kan iedereen behandeld worden bij tandenknarsen?

Een Botox-behandeling tegen tandenknarsen zal bij iedereen die behandeld wordt werken. In sommige gevallen betekent dit een afname van de symptomen en anderen zijn er volledig vanaf. De duur van de werking van Botox tegen tandenknarsen is afhankelijk van de mate waarop je last hebt van tandenknarsen.